Autochłodnie, inaczej nazywane chłodniami samochodowymi (lub po prostu chłodniami) to jeden z najpotrzebniejszych pojazdów XXI wieku. Rosnąca liczba supermarketów, delikatesów, restauracji, barów i innych placówek handlowo-gastronomicznych sprawia, że zapotrzebowanie na świeże produkty stało się większe niż kiedykolwiek. Zadaniem autochłodni jest bezpieczny przewóz tych produktów. Pytanie tylko, jak dokładnie działają autochłodnie?
Chłodnie dostawcze służą do przewozu produktów spożywczych wrażliwych na wysokie temperatury, produktów głęboko mrożonych, lodów i ryb. Mało tego – wykorzystuje się je również do transportu leków, kosmetyków, a nawet kwiatów! Niska temperatura w tego typu pojazdach zapobiega ich zepsuciu, zachowując świeżość na dłużej.
Wydawałoby się, że autochłodnie to po prostu ogromne lodówki na kółkach. W prostym rozumowaniu owszem – ale w rzeczywistości jest to trochę bardziej skomplikowane. Za chłodną temperaturę odpowiedzialne są bowiem samochodowe agregaty chłodnicze.
CZYM JEST SAMOCHODOWY AGREGAT CHŁODNICZY?
Samochodowe agregaty chłodnicze wykorzystywane są przede wszystkim w autochłodniach, ale mają również inne zastosowania. Zgodnie ze swoją nazwą, ich zadaniem jest utrzymanie pożądanej temperatury w konkretnym pomieszczeniu chłodniczym. Co ciekawe, aby taki agregat mógł działać zgodnie ze swoim przeznaczeniem na najwyższych obrotach, chłodnia także powinna być odpowiednio przygotowana. Należy taką chłodnię dobrze odizolować, aby zewnętrzna temperatura nie przedostała się do wewnątrz naczepy. Powszechnie używa się do tego po prostu styropian, który od lat spełnia swoje zadanie jako skuteczny izolator.
Agregat chłodniczy działa na zasilaniu sieciowym bądź poprzez silnik samochodu.
JAK DZIAŁA AGREGAT CHŁODNICZY W CHŁODNIACH SAMOCHODOWYCH?
Klasyczny układ chłodzący składa się ze sprężarki, skraplacza, parownika i elementu rozprężnego. Sprężarka napędzana jest poprzez paski z silnika samochodu. Wytwarza ona różnicę ciśnienia co ma na celu przemieszczanie się czynnika chłodniczego. Czynnik ten wychodzący pod wysokim ciśnieniem i temperaturą trafia do skraplacza (zewnątrz zabudowy) gdzie oddaje ciepło. Efektywność oddawania ciepła na skraplaczu realizowana jest przez wentylator oraz pęd powietrza. W skraplaczu następuje skroplenie czynnika chłodniczego z postaci gazowej w ciekłą nadal pod wysokim ciśnieniem. Ciekły czynnik trafia do parownika (wewnątrz zabudowy) gdzie poprzez element rozprężny zmienia stan skupienia na gazowy pod niskim ciśnieniem i pobiera ciepło z otoczenia. Wymiana termodynamiczna przebiega do momentu osiągnięcia zadanej temperatury.
Dbaj o swój agregat chłodniczy!
Aby nasza autochłodnia pracowała długo i skutecznie, należy szczególnie dbać o jej agregat chłodniczy. Dlatego zaleca się, aby serwisować go co najmniej raz w roku. Najważniejsze podczas takich przeglądów jest sprawdzenie szczelności układu chłodniczego, bo tylko szczelny będzie dobrze chłodził. Dobrze jest również sprawdzić czy nie wdała się w agregat korozja. Regularne, zapobiegawcze i rzetelne przeglądy sprawią, że agregat chłodniczy będzie nam długo służył. A dobrze działający agregat chłodniczy to dobrze działająca autochłodnia!